Na obszarze Lokalnej Grupy Działania „Bractwo Kuźnic” questing stał się innowacyjnym narzędziem odkrywania dziedzictwa kulturowego i historycznego danych miejscowości.
Jest to metoda polegająca na tworzeniu nieoznakowanych szlaków, którymi można wędrować, kierując się informacjami zawartymi w wierszowanych wskazówkach. Kolejne miejsca (punkty) na trasie odnajduje się poprzez znalezienie odpowiedzi na zawarte w tekście zagadki. Na końcu szlaku umieszczony jest „skarb”.
Głównym celem tworzenia questów jest zwrócenie uwagi na wyjątkowe elementy i historie związane z lokalnym dziedzictwem. Uczestnicy questu odkrywają często prawdziwą wartość i atrakcyjność przestrzeni w której żyją.
Tworzenie szlaków (questów) jest procesem, w którym uczestniczą różni przedstawiciele lokalnej społeczności; często są one przygotowywane przez dzieci, młodzież czy grupy studentów. Do kolejnych etapów opracowywania questu zaprasza się osoby znające dany region - mające zarówno naukową wiedzę specjalistyczna, jak i wiadomości na temat historii, legend czy lokalnych anegdot. Twórcy questów współpracują z instytucjami i organizacjami, które mogą dostarczyć im dodatkowych materiałów oraz rzetelnych informacji. Wykorzystuje się również publikacje, mapy historyczne oraz współczesne archiwa.
Poniżej prezentujemy Quest „Śladami legendy Jana III Sobieskiego w Konopiskach” – wersja do pobrania.
Wersję papierową Questu otrzymacie Państwo bezpłatnie w siedzibie Gminnego Centrum Kultury i Rekreacji w Konopiskach ul. Sportowa 60. Więcej informacji pod nr tel. 34 344 19 33
Udanej zabawy!
GCKiR